понедельник, 30 июля 2012 г.


Чи існує корупційна складова у пенсійному забезпеченні чорнобильців?


Соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи для нинішньої влади стає все важчим і, звичайно, зараз має важливе державне значення питання, пов’язане з незаконною витратою бюджетних коштів.

Однією з таких проблем є питання у незаконності прийнятих судових рішень та виплаті коштів при призначенні та перерахунку пенсій 1-й категорії потерпілих від катастрофи на  Чорнобильській АЕС.

Стаття 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" прописана для такої категорії громадян, як інваліди з числа учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.

Однак, по злочинній недбалості, а швидше за все із  корисливих мотивів,  ті хто приймали рішення про неправомірний перерахунок та виплату коштів, протизаконно надали таку можливість для першої категорії потерпілих від ЧАЕС, які не брали участі в ліквідації наслідків катастрофи.

Для того, щоб зрозуміти суть справи варто навести витяг з статті 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок чорнобильської катастрофи":

"Стаття 54.  Державна пенсія особам, віднесеним до категорії 1 та у зв'язку з втратою годувальника
Пенсії по  інвалідності, що  настала  внаслідок  каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв'язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської   катастрофи   можуть призначатися   за  бажанням громадянина із заробітку, одержаного за роботу в зоні відчуження в 1986-1990  роках,  у розмірі відшкодування фактичних збитків, який визначається згідно з законодавством.
В усіх  випадках розмір середньомісячної заробітної плати для обчислення  пенсії  за  роботу в зоні відчуження у 1986-1990 роках не може перевищувати 3,0 тис. карбованців.
Обчислення і призначення пенсій по інвалідності,  що  настала внаслідок каліцтва чи захворювання,  і пенсій у зв'язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи із  заробітку  за межами  зони   відчуження   провадиться  на  загальних підставах відповідно  до  Закону  України  "Про загальнообов'язкове державне пенсійне  страхування"  (  1058-15 ). (Частина третя статті 54 із змінами,  внесеними  згідно  із Законом N 3108-IV ( 3108-15 ) від 17.11.2005 )
В усіх випадках  розміри  пенсій  для  інвалідів,  щодо  яких встановлено  зв'язок з Чорнобильською катастрофою,  не можуть бути нижчими:
по I групі інвалідності - 10 мінімальних пенсій за віком;
по II групі інвалідності - 8 мінімальних пенсій за віком;
по III групі інвалідності - 6 мінімальних пенсій за віком;
дітям-інвалідам - 3 мінімальних пенсій за віком.
Порядок обчислення пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв'язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи  визначається Кабінетом Міністрів України.
(Стаття 54 із змінами, внесеними згідно із Законом N 2532-12  від 01.07.92; Декретом N 29-93 від 26.03.93,  Законом  N  3285-12  від 17.06.93, в редакції Закону N 230/96-ВР від 06.06.96) (Дію  Декрету  N  29-93 зупинено згідно із Законом N 3285-12 від 17.06.93)"  

У зв’язку з вищенаведеним слід звернути увагу на декілька складових:

1. Юридична:

1)  Потерпілі від катастрофи на ЧАЕС 1-ї категорії, які не є учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, до введення в дію Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", отримували пенсії за Законом України "Про пенсійне забезпечення" (1788-12). А оскільки ці категорії не отримували пенсії за Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок чорнобильської катастрофи", відповідно з чим, і не мали права оспорювати та отримувати неправомірно присуджені пенсії за  статтею 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок чорнобильської катастрофи";

2) Суди помилково приймали рішення з виплат державних пенсій із розрахунку 10, 8, 6 мінімальних пенсій за віком, інвалідам, які жодного дня не працювали в 30-кілометровій зоні та не були учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, застосовуючи в тому числі постанову Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2005 р. № 1293 "Про збільшення розмірів пенсії деяким категоріям громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи". 

2. Фінансування:

1) Пенсії учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС фінансуються з Державного бюджету.  Фінансування витрат, пов'язаних з реалізацією  цього  Закону, здійснюється за рахунок державного бюджету (Стаття 63 в редакції Закону N 2532-12 від 01.07.92);

2) Пенсії потерпілих 1 категорії (не ліквідаторів), фінансуються з Пенсійного Фонду України   (провадиться  на  загальних  підставах відповідно  до  Закону  України  "Про загальнообов'язкове державне пенсійне  страхування"  (1058-15 ).
   
3. Питання:

З яких коштів і яким чином профінансовано судові рішення з перерахунку та виплат пенсій потерпілим та евакуйованим із 30 кілометрової зони ЧАЕС 1-ї категорії, які не є учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, із розрахунку 10, 8, 6 мінімальних пенсій за віком, якщо їх пенсії мають фінансуватися не з Державного бюджету, а з коштів Пенсійного Фонду? 

Саме звідси виникають запитання щодо найгрубіших порушень та з можливими ознаками корупційних дій посадовими особами міністерств та відомств.

Вихід із такої ситуації звичайно має полягати в першу чергу у площині надання правової оцінки діям високо посадовців.

Також необхідно зобов’язати ПФУ подати касаційні скарги до Верховного Суду України на неправомірно прийняті судами рішення щодо застосування 54-ї статті Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок чорнобильської катастрофи" до потерпілих і евакуйованих, а також неправомірно прийнятим рішенням судів з одночасним застосуванням постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2005 р. №1293 "Про збільшення розмірів пенсії деяким категоріям громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастроф".

Таким чином вдасться вирішити не лише питання з зняттям соціальної напруги у чорнобильському середовищі, але вирішити пенсійні питання учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у конституційному та законодавчому полі.