Чи існує корупційна складова у пенсійному забезпеченні
чорнобильців?
Соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок
Чорнобильської катастрофи для нинішньої влади стає все важчим і, звичайно,
зараз має важливе державне значення питання, пов’язане з незаконною витратою
бюджетних коштів.
Однією з таких проблем є питання у незаконності прийнятих судових
рішень та виплаті коштів при призначенні та перерахунку пенсій 1-й категорії
потерпілих від катастрофи на Чорнобильській АЕС.
Стаття 54 Закону України "Про статус і соціальний захист
громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" прописана
для такої категорії громадян, як інваліди з числа учасників ліквідації
наслідків аварії на ЧАЕС.
Однак, по злочинній недбалості, а швидше за все
із корисливих мотивів, ті хто приймали рішення про неправомірний
перерахунок та виплату коштів, протизаконно надали таку можливість для першої
категорії потерпілих від ЧАЕС, які не брали участі в ліквідації наслідків
катастрофи.
Для того, щоб зрозуміти суть справи варто навести витяг з статті
54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які
постраждали внаслідок чорнобильської катастрофи":
"Стаття 54. Державна пенсія особам, віднесеним до
категорії 1 та у зв'язку з втратою годувальника
Пенсії по інвалідності, що настала внаслідок
каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв'язку з втратою годувальника
внаслідок Чорнобильської катастрофи можуть призначатися за
бажанням громадянина із заробітку, одержаного за роботу в зоні відчуження
в 1986-1990 роках, у розмірі відшкодування фактичних збитків, який
визначається згідно з законодавством.
В усіх випадках розмір середньомісячної заробітної плати для
обчислення пенсії за роботу в зоні відчуження у 1986-1990
роках не може перевищувати 3,0 тис. карбованців.
Обчислення і призначення пенсій по інвалідності, що
настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсій у зв'язку з
втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи із заробітку
за межами зони відчуження провадиться на
загальних підставах відповідно до Закону України
"Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування"
( 1058-15 ). (Частина третя статті 54 із змінами, внесеними
згідно із Законом N 3108-IV ( 3108-15 ) від 17.11.2005 )
В усіх випадках розміри пенсій для
інвалідів, щодо яких встановлено зв'язок з
Чорнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими:
по I групі інвалідності - 10 мінімальних пенсій за віком;
по II групі інвалідності - 8 мінімальних пенсій за віком;
по III групі інвалідності - 6 мінімальних пенсій за віком;
дітям-інвалідам - 3 мінімальних пенсій за віком.
Порядок обчислення пенсії по інвалідності, що настала внаслідок
каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв'язку з втратою годувальника внаслідок
Чорнобильської катастрофи визначається Кабінетом Міністрів України.
(Стаття 54 із змінами, внесеними згідно із Законом N 2532-12
від 01.07.92; Декретом N 29-93 від 26.03.93, Законом N
3285-12 від 17.06.93, в редакції Закону N 230/96-ВР від 06.06.96)
(Дію Декрету N 29-93 зупинено згідно із Законом N 3285-12 від
17.06.93)"
У зв’язку з вищенаведеним слід звернути увагу на декілька
складових:
1. Юридична:
1) Потерпілі від катастрофи на ЧАЕС 1-ї категорії, які не є
учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, до введення в дію
Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне
страхування", отримували пенсії за Законом України "Про пенсійне
забезпечення" (1788-12). А оскільки ці категорії не отримували пенсії за
Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали
внаслідок чорнобильської катастрофи", відповідно з чим, і не мали права
оспорювати та отримувати неправомірно присуджені пенсії за статтею 54
Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок
чорнобильської катастрофи";
2) Суди помилково приймали рішення з виплат державних пенсій із
розрахунку 10, 8, 6 мінімальних пенсій за віком, інвалідам, які жодного дня не
працювали в 30-кілометровій зоні та не були учасниками ліквідації наслідків
аварії на Чорнобильській АЕС, застосовуючи в тому числі постанову Кабінету
Міністрів України від 27 грудня 2005 р. № 1293 "Про збільшення розмірів
пенсії деяким категоріям громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської
катастрофи".
2. Фінансування:
1) Пенсії учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській
АЕС фінансуються з Державного бюджету. Фінансування витрат, пов'язаних з
реалізацією цього Закону, здійснюється за рахунок державного
бюджету (Стаття 63 в редакції Закону N 2532-12 від 01.07.92);
2) Пенсії потерпілих 1 категорії (не ліквідаторів), фінансуються з
Пенсійного Фонду України (провадиться на загальних
підставах відповідно до Закону України "Про
загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (1058-15 ).
3. Питання:
З яких коштів і яким чином профінансовано судові рішення з
перерахунку та виплат пенсій потерпілим та евакуйованим із 30 кілометрової зони
ЧАЕС 1-ї категорії, які не є учасниками ліквідації наслідків аварії на
Чорнобильській АЕС, із розрахунку 10, 8, 6 мінімальних пенсій за віком, якщо їх
пенсії мають фінансуватися не з Державного бюджету, а з коштів Пенсійного
Фонду?
Саме звідси виникають запитання щодо найгрубіших порушень та з
можливими ознаками корупційних дій посадовими особами міністерств та відомств.
Вихід із такої ситуації звичайно має полягати в першу чергу у
площині надання правової оцінки діям високо посадовців.
Також необхідно зобов’язати ПФУ подати касаційні скарги до
Верховного Суду України на неправомірно прийняті судами рішення щодо
застосування 54-ї статті Закону України "Про статус і соціальний захист
громадян, які постраждали внаслідок чорнобильської катастрофи" до
потерпілих і евакуйованих, а також неправомірно прийнятим рішенням судів з
одночасним застосуванням постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня
2005 р. №1293 "Про збільшення розмірів пенсії деяким категоріям громадян,
які постраждали внаслідок Чорнобильської катастроф".
Таким чином вдасться вирішити не лише питання з зняттям соціальної
напруги у чорнобильському середовищі, але вирішити пенсійні питання учасників
ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у конституційному та
законодавчому полі.